شكاف و جدال مناقشه حجاب در ایتا | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۱۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
كمتر از 72 ساعت بعد از اينكه كانال ستاد امر به معروف و نهي از منكر استان تهران در شبكه اجتماعي ايتا «فراخوان مردمي پياده‌روي حمايت از عفاف و حجاب» را منتشر كرد، اين تجمع برگزار شد. بر اساس تصاوير منتشر شده در خبرگزاري مهر اين پياده روي و تجمع روز دوشنبه سوم ارديبهشت برگزار شده است.

شكاف و جدال مناقشه حجاب در ایتا

فراخوان كانال ايتاي ستاد امر به معروف و نهي از منكر در مورد حجاب البته تنها بحث منتشر شده در اين شبكه اجتماعي از روز شنبه هفته جاري نبود. ماجرا از يك توييت مهدي فضائلي، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب شروع شد و به يك‌باره در روزهايي كه دوباره ارشاد در كف خيابان‌ها در مورد موضوع حجاب جاري و ساري شده اعضاي كانال‌هاي مختلف انقلابي در ايتا همصدا با حسين شريعتمداري، مدير مسوول روزنامه كيهان بر فضائلي شوريدند.

چند روز پيش، مهدي فضائلي عضو «دفتر حفظ و نشر آثار» رهبري در مطلبي كه در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس منتشر كرد، به نقل از علي خامنه‌اي نوشته بود: «كشف حجاب، هم حرام شرعي است هم حرام سياسي است...منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارد اين كار شده، ما هم بايد با برنامه و نقشه وارد شويم. كارهاي بي‌قاعده و بدون برنامه نبايد انجام بگيرد.»

در اين متن تاكيد شده بود كه «به تازگي برخي مسوولان به‌دليل كارهاي بي‌قاعده در حوزه حجاب تذكر دريافت كرده‌اند.»

با بالا گرفتن انتقادات از فضائلي، توييتي قديمي از او بازنشر شد كه شائبه عقب‌نشيني او از ادعاي «تذكر» را ايجاد كرد. فضائلي اما ساعتي بعد در همين زمينه تاكيد كرد: «‏ساعاتي است توييت زير به عنوان توييت جديد بنده و به عنوان عقب‌نشيني از توييت قبل در حال بازنشر است؛ ضمن تاييد محتواي اين توييت كه مربوط به حدود 5/1 سال پيش است تاكيد مي‌كنم توييت ديروز به قوت خود باقي است.»

مسيح مهاجري مديرمسوول روزنامه «جمهوري اسلامي»، نوشت: «مسوولان دولت و نظام براي اجراي حكم شرعي و قانوني حجاب نمي‌توانند با توسل به روش‌هايي از قبيل گشت ارشاد و بگير و ببندهاي معمول موفق شوند.»تا وقتي تكليف واعظ توهين‌كننده به پيامبر و قضيه باغ ازگل را روشن نكنيد، نمي‌توانيد جامعه را ملتزم به دين و حجاب كنيد.»

به نوشته مهاجري قبل از اينگونه برخوردها ابتدا بايد متخلفان در هر مقام و لباس محاكمه شوند، بحران اقتصادي ريشه‌كن شود، مشكلات معيشتي حل و آزادي‌هاي مشروع تأمين شود.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب وقتي از تذكر به برخي مسوولان بابت رفتارهاي بي‌قاعده در حوزه حجاب نوشت، به‌شدت مورد حملات گروه‌هاي فعال در ايتا قرار گرفت و حتي اخبار جعلي مبني بر توبيخ فضائلي در اين پيام‌رسان دست به دست شد. مرور محتواي مطالب منتشر شده در شبكه ايتا اين سوال را در ذهن ايجاد مي‌كند كه چه اتفاقي رخ داده كه مقوله حجاب كه براي دهه‌ها به نوعي از موارد مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان بود حالا در دوران حاكميت يكدست به شكلي شكاف بين نيروهاي اصولگرا شده كه در يك شبكه اجتماعي داخلي نيروهايي موسوم به ارزشي و انقلابي به دليل توييتي با نقدي خفيه عليه روش‌هاي برخورد با بدحجابي اينگونه به عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبري مي‌تازند.

اين حجم از هجمه عليه فضائلي در حالي بود كه حساب رسمي دفتر رهبر انقلاب با عنوان «رسانه‌نگار» نيز توييت فضائلي را بازنشر كرده بود با اين وجود كانال‌هاي ايتا كه از توييت فضائلي فرياد وامصيبتا سر داده بودند بدون توجه به پيام اين بازنشر به نقدهاي تند خود ادامه دادند. آنچه در هفته جاري بين بخش‌هايي از جريان اصولگرا در شبكه ايتا رخ داد به خوبي عيان كرد كه گروه‌هايي كه خواهان ريشه كن شدن شبكه‌هاي اجتماعي غيرايراني بودند چه كساني هستند و چه ديدگاه‌هايي دارند و چرا تا اين اندازه بر طبل فيلترينگ و محدود كردن شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كوبند. «لشكر ايتايي‌ها» در سه روز گذشته نشان داد كه شبكه اجتماعي داخلي انحصار را به حد غايت براي تشويق و ترغيب و نقد نكوهش هر ديدگاهي - حتي درون اصولگرايي و حتي خطاب به عضو دفتر رهبري- مهيا مي‌كند و چه چيزي بهتر از اين در يك شبكه اجتماعي داخلي!

آش رفتارهاي ايتا عليه منتقدين بسيار ملايم برخي شيوه‌هاي برخورد با بدحجابي به اندازه‌اي شور شد كه صداي روزنامه اصولگراي فرهيختگان را نيز در آورد و در مطلبي نوشت: «آنچه اين روزها در ايتا به عنوان مدلي از يك پيام‌رسان و يك شبكه ايزوله قابل مشاهده ‌است، تفاوت جدي و معنا‌دار اين شبكه با ميدان واقعيت است. همانطور كه اين موضوع را با نرم‌افزار ويراستي نيز در مقابله با توييتر -كه همان ايكس ناميده مي‌شود- داريم. دايره انقلابيون در پيام‌رسان ايتا در دو روز گذشته تا حدي تنگ شد كه حتي دفتر رهبري نيز در آن جاي نگرفت. مهدي فضائلي، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب وقتي از تذكر به برخي مسوولان بابت رفتارهاي بي‌قاعده در حوزه حجاب نوشت، به‌شدت مورد حملات گروه‌هاي فعال در ايتا قرار گرفت و حتي اخبار جعلي مبني بر توبيخ فضائلي در اين پيام‌رسان دست به دست شد اما از آنجايي كه قرار نيست در اين اتاق‌هاي ايزوله تكذيبيه‌ها نيز دست به دست شوند راه به جايي نبرد. با وجود آنكه حساب رسمي دفتر رهبر انقلاب با عنوان «رسانه‌نگار» نيز توييت فضائلي را بازنشر كرده بود، ايتايي‌ها و ويراستي‌ها ترجيح‌شان اين بود براي توجيه برخي تندروي‌ها هرگونه نسبت ناروايي را به اعضاي دفتر بدهند ولي فضاي موجود را لايق تذكر ندانند و پنبه را محكم‌تر توي گوش‌شان فرو كنند»

 

‌پيغام و پسخوان فضائلي و شريعتمداري

بعد از نشر توييت مهدي فضائلي حسين شريعتمداري، دريادداشتي در روزنامه كيهان نوشت: «رهبري سخنگو ندارد؛ شما از چه موضعي توييت كرده‌ايد؟»

در يادداشت مديرمسوول كيهان آمده است كه بيت رهبري «سخنگو» ندارد و چنانچه تذكري ضرورت داشته باشد، مستقيماً و با ذكر ماخذ «توسط آقايان گلپايگاني و حجازي» به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسوولان يا مردم مي‌رسد.شريعتمداري تاكيد كرده كه «بيت رهبري» حتي از به كارگيري واژه «يك مقام آگاه‌» نيز به‌شدت پرهيز مي‌كند.

او همچنين خطاب به مهدي فضائلي نوشت كه نظري كه به رهبري «نسبت داده‌ايد، خارج از روال ياد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.».

مقاله تند شريعتمداري عليه فضائلي اما نقطه پايان كار نبود. روز گذشته مهدي فضائلي با انتشار شعري با دستخط رهبري كه سروده خود ايشان بود و تاكيد بر اينكه بخشي از اين شعر در جلسات تصميم‌گيري درباره عمليات وعده صادق قرائت شد، پيام روشني براي شريعتمداري و منتقدان سرسخت خود در ايتا و خارج از ايتا فرستاد. پيامي كه تلويحا مي‌گويد «چه كسي» در «چه جايگاهي» قرار دارد.

 

‌ريشه عميق اختلاف در بين مجمع‌الجزاير راست

موضوع طرح نور كه اين روزها براي مبارزه با بدحجابي در حال اجرا است اما ريشه‌هاي اختلاف نظر بين اصولگرايان را گسترده‌تر از حد تصور كرده است. پايگاه رجانيوز، نزديك به جبهه پايداري در مطلبي در اين باره نوشته است: « در حالي كه لايحه مصوب حجاب كه تقريبا ديگر مي‌شود آن را قانون ناميد، منتظر تاييد و ابلاغ است، طرح نور يا همان گشت ارشاد سابق مجدداً به اجرا گذاشته مي‌شود. كدام طرح نور؟ طرحي كه در واقع گشت ارشادي است كه توسط همين مجري تعطيل شده است. با چه منطقي؟ با كدام بهبود؟ با كدام تفاوت؟ نمي‌دانيم».

رجانيوز البته به مناقشه اخير در ايتا هم گريزي زده و در تحليل جديدي نوشته است: « به موازات، تلاش‌هاي گسترده‌اي عليه لايحه/قانون حجاب به ويژه در پيام‌رسان ايتا به عنوان محل توزيع محتواي بخشي از بدنه انقلابي شدت مي‌گيرد. نقش‌آفريني برخي افراد كه بر خلاف تأكيدات صريح مقامات عالي دولت، همچنان در برخي دستگاه‌هاي دولتي نقش‌آفرين هستند، حساسيت موضوع را مضاعف مي‌كند».

به نظر مي‌رسد اشاره رجانيوز درباره « افرادي نقش آفرين در برخي دستگاه‌هاي دولتي نقش آفرين» نقد اخير جليلي محبي به عنوان يكي از چهره‌هاي مركز پژوهش مجلس و البته يكي از طراحان موارد اضافه شده به لايحه حجاب در مجلس يازدهم باشد كه اخيرا بازگشت گشت ارشاد به خيابان‌ها را از اقدامات دولت ناميده بود.وي در پاسخ به يك كاربر توييتري نوشت كه « اون متن مركز پژوهش‌ها كنار رفت متن آقاي بانكي پور تصويب شد كه هنوز قانون نشده، اين اقدامات هم كار دولت است بر مدار سابق»

در همان روزها هم موسي غضنفرآبادي، رييس كميسيون قضايي حقوقي مجلس گفت كه طرح نور نيروي انتظامي جدا از قانون مجلس است.

با اين وجود به نظر مي‌رسد طرح نور با اجراي فرماندهي زيرنظر رادان از حمايت بخشي‌هايي از مجلس انقلابي يازدهم برخوردار است. كما اينكه رادان، فرمانده كل انتظامي كشور روز گذشته در ديدار با مرتضي آقاتهراني، رييس كميسيون فرهنگي و از طراحان نسخه مجلسي طرح حجاب خبر داده كه با حمايت‌هاي مجلس، دولت و قوه‌قضاييه و همراهي مردم اجراي «طرح نور» با «قوت، دقت و هوشمندي» ادامه خواهد داشت و از «مجلس و خاصه كميسيون فرهنگي كه جزو اولين واحدها و بخش‌هايي بود كه در اين موضوع پاي كار بود»، تشكر كرده است.

 

‌چرا حجاب محور اختلاف نظر شده است؟

وقتي دي ماه سال 1401 بعد از رخدادهاي پاييز آن سال، غلامعلي حدادعادل در برنامه زنده تلويزيوني به زنان «با حجاب ضعيف» كه پاي نظام ايستاده‌اند، سلام داد ، تصور شد كه شايد دست به فرمان برخورد با موضوع حجاب تغييراتي كرده است. سلام حدادعادل در نوع خود بي‌سابقه بود و اينگونه برداشت مي‌شد كه گويا راهبرد استراتژيك بخشي از جريان اصولگرايي اين شده كه با توجه به رشد طبقه زنان «با حجاب ضعيف» بايد به دنبال مصادره يا جذب سياسي اين گروه رفت. گروهي كه تا به امروز بي‌حجاب تعريف مي‌شدند يا در قبال‌شان سكوت مي‌شد، اما هرگز تاييد نمي‌شدند، چه رسد به اينكه در رسانه ملي، خطاب سلام و درود قرار گيرند.

چند روز پيش از آن هم محسن كوهكن، نماينده اصولگراي پيشين مجلس و عضو شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام (ره) و رهبري، با بيان اينكه حوادث اخير سبب شده است نگاه به مفهوم حجاب تغيير كند، از زنان «كم‌حجاب» تشكر كرد. كوهكن در اين باره گفته بود: «اگر قبلا از كنار زناني كه موهاي‌شان پيدا بود رد مي‌شديم، به ذهن‌مان خطور مي‌كرد كه او را ارشاد كنيم، اما اكنون وقتي از كنارشان رد مي‌شويم به آنها احسنت مي‌گوييم، زيرا با وجود اينكه برخي كشف حجاب كرده‌اند، اما آنها همين روسري را حفظ كرده‌اند و اين نشان از اعتقادشان به حجاب است.»

غائله حجاب و اصولگرايان اما سابقه‌اي درازدامن دارد؛ داستاني به بلنداي تاريخ جمهوري اسلامي و بارها مساله حجاب اجباري در ادوار مختلف بعد از انقلاب، مورد مباحثه قرار گرفته است؛ حجاب در دهه ۷۰ تلويحا در ايام انتخابات محوري براي رقابت گفتماني بين جريان اصلاحات و اصولگرايان بود، چراكه تا قبل از آن حاكميت به صورت يكدست مساله حجاب را خط قرمزي غير قابل عبور مي‌دانست و هر ضعف حجابي، بي‌حجابي توصيف مي‌شد و حتي در ارديبهشت سال ۱۳۶۹ سيد محمد خاتمي در كسوت وزير ارشاد از مهدي نصيري، مدير مسوول روزنامه كيهان به خاطر عدم پوشش خبري مناسب «تجمع مردم در پي فراخوان نيروهاي حزب‌الله براي تظاهرات عليه بدحجابي در ميدان وليعصر تهران» انتقاد مي‌كند. داستان‌هاي مختلف از موضع‌گيري‌هاي جدي و تند جريان چپ در سال‌هاي نخست انقلاب در مورد موضوع حجاب نيز نشان مي‌دهد تا پيش از دهه ۷۰ موضع هر دو جناح درباره اين موضوع يكي بوده است.

در انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶، آن زمان كه علي اكبر ناطق نوري در مناظره تلويزيوني مقابل سيد محمد خاتمي نشست. اشاره كوتاه ناطق‌نوري به اينكه حجاب برتر چادر است برايش دردسرهاي زيادي درست كرد. خود ناطق‌نوري بعدها در كتاب خاطرات سياسي خود به فضاسازي‌هايي كه عليه او در آن ايام شده پرداخته و نوشته است: «حرف‌هاي زيادي درست كردند، مثلا مي‌گفتند اگر ناطق بيايد در دانشگاه‌ها، چادر را اجباري مي‌كند و امثالهم». در آن زمان اما هيچ يك از اصولگرايان در بخش‌هاي مختلف نه تنها موضعي در قبال اين موضوع نگرفتند كه بعدها در دولت اصلاحات يكي از اصلي‌ترين محورهاي نقد به خاتمي و دولتش مساله حجاب در جامعه بود.

مرور رخدادهاي سياسي دو دولت اصلاحات نشان مي‌دهد كه همواره در اتفاقات مختلف در آن ايام- يكي از مسائل در هر رخدادي- حجاب زنان بوده است؛ كنفرانس برلين، كارناوال ظهر عاشورا، اعتراض خانواده شهدا و گروه‌هاي حزب‌الله به وضعيت پوشش در جامعه و... همين فضا هم بود كه پاي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي را به شهرهاي كشور باز كرد و احمدرضا رادان سكاندار برخورد با انحراف از حجاب شد. همان كه امروز دوباره به عرصه فرماندهي بازگشته تا شايد به قول نماينده رفسنجان، دوباره روسري‌ها به سر زنان بازگردد.

شايد عجيب به نظر برسد كه موضوع حجاب زنان در ستاد هاشمي در انتخابات سال ۱۳۸۴ يكي از اصلي‌ترين دلايل براي اين باشد كه جامعه روحانيت مبارز كه اكبر هاشمي‌رفسنجاني شناسنامه آن بود، در رقابت بين محمود احمدي‌نژاد، هاشمي‌رفسنجاني، سكوت كند و از يكي از اصلي‌ترين چهره‌هاي خود يعني هاشمي حمايت نكرد. با سكوت اين تشكل راست روحاني، هاشمي براي هميشه از خانه پدري خود در جريان اصولگرايي سنتي هجرت كرد و ديگر تا پايان عمر خود هرگز به آن باز نگشت.

غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگويي در سال ۱۳۵۹ روايت مي‌كند كه در دور اول انتخابات سال ۱۳۸۴ جامعه روحانيت مبارز از هاشمي‌رفسنجاني حمايت كرد، اما در دور دوم مسائلي در ستادهاي ايشان ديده و شنيده شد كه جامعه را دل‌زده كرد: ‌«در انتخابات دوره دوم ستادهاي ايشان رفتارهايي نشان دادند كه هيچ در شأن ايشان نبود و البته خلاف انتظار ما نيز بود... يكي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز كه در دور اول بسيار داغ از ايشان حمايت كرده بود، براي دور دوم اعلام كرد كه ديگر حمايت نمي‌كند، علت را جويا شدم، گفتند يكي از شب‌هاي تبليغات به تماشاي تبليغات رفته و از نزديك مسائلي را در ستاد انتخاباتي فرشته ديده است... آقاي مهدوي هم در دوره دوم از نوع رفتار آقاي هاشمي و طرفداران ايشان رنجيده‌خاطر بود و همين موجب شد كه به اكثريت نسبي در حمايت از ايشان نرسيم.»

بعد از اين ماجراها هم كه نوبت محمود احمدي‌نژاد بود در گفت‌وگوي ويژه خبري مقابل مرتضي حيدري به صورت او زل بزند و سوال تاريخي و طنز خود را تكرار كند: «آيا مشكل جامعه ما موي دختران ماست؟»

دولت احمدي‌نژاد در آغاز كار سعي كرد تا حساب خود را از حساب فرمانده رادان كه آن روزها نيز در كف خيابان با طرحي ديگري به جز نور در حال ار‌شاد در مورد حجاب بود جدا كند اما وقتي غلامحسين الهام، سخنگوي وقت دولت با تحكم از رويكرد پليس تهران در حوزه مبارزه با بدحجابي انتقاد كرد، رادان پاسخ داد كه طرح فعلي با مشاركت همين دولت تهيه شده است!

موضوع حجاب و اصولگرايان البته با چهره‌هاي مختلف ديگري گره خورد؛ فرازوفرودهاي مختلفي در دولت احمدي‌نژاد و بعد از آن رخ داد. از ويژه نامه خاتون كه در كارنامه مهدي كلهر - از مردان شاخص حلقه احمدي‌نژاد - ثبت شد تا اظهارات علي لاريجاني كه در زمان رياست در سال ۱۳۹۲، در نطق پيش از دستور به تندي به يكي از اعضاي بيت امام (ره) كه صحبتي درباره حجاب و به كارگيري رنگ‌هاي جديد در پوشش حجاب كرده بود، تاخت و گفت كه «امروز ما نياز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداريم. هميشه در اكثر روستاها زنان با لباس‌هاي رنگي حجاب داشته و دارند و كسي هم ايرادي نگرفته است. اين امور جنبه عرفي و تناسب با محل دارد. اصل بر پوشيدگي و عفاف است.

علي لاريجاني اما مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات درباره موضوع حجاب در اعتراضات اخير موضعي بسيار متفاوت اتخاذ كرد: «يكي از آقاياني كه متصدي اين امر است، گفته بود ۵۰ درصد بانوان جامعه، حجاب كاملي ندارند. نمي‌دانم اين حرف درست است يا خير، اما وقتي يك امري اينقدر شيوع داشته باشد، نبايد با اين روش‌ها با آن برخورد و پليس را درگير كرد... به نظر من با كم‌حجابي برخي افراد حادثه‌اي رخ نداده است، نمي‌گويم به اين مسائل بايد بي‌توجه شد، بلكه توجه‌مان بايد همراه با بعد ايجابي و فهم درست ديني و از بستر تحول دروني باشد.»

جريان امروز اصولگرا اما ديگر نه علي لاريجاني را اصولگرا مي‌داند و نه هيچ قرائتي از موضوع حجاب به جز قرائت خود را قبول دارد. نمونه مشخص موضوع گفته‌هاي سال گذشته وحيد يامين‌پور در ارتباط با مساله زدن روسري بر سر چوب و اظهاراتش در آذرماه سال جاري مبني بر اينكه مساله حوادث اخير حجاب اجباري نيست، نشان مي‌دهد هنوز بخشي از جريان اصولگرا كه خود را قوام انقلابي‌هاي راستگرا مي‌دانند، از اساس به مساله‌اي تحت عنوان «كم حجابي» نرسيده‌اند. آنها هنوز در مورد موضوع حجاب در ادبيات دهه‌هاي ۶۰ تا ۹۰ باقي مانده‌اند و سعي دارند با توسل به مفاهيم ديني- سياسي، ايدئولوژي‌هاي تازه سياسي بسازند.

اينكه يامين‌پور مي‌گويد: «اباحه‌گري در حوزه اخلاقيات به معناي پايان انقلاب اسلامي است» و نگران «اورجينال سكولار شدن نظام است» و ادعا مي‌كند كه «حلقه سخت طرفداران نظام عبور از برخي اصول را تحمل نمي‌كنند و از قطار انقلاب پياده مي‌شوند» پيام روشني دارد، حتي اگر در عمل؛ همين يامين‌پور در مقام معاونت وزير ورزش ميزبان بلاگرهايي با پوشش‌ها و ظواهري بسيار فاصله‌دار با اين اظهارات باشد.

 

بلاتكليفي مصوبه حجاب؛ وقتي رادان بدون تعارف وارد كارزار شد

واقعيت امر اين است كه در بين نهادها و مسوولان فعلي به جز اقليتي در مجلس يازدهم هيچ كس نمي‌خواهد مسووليت مصوبه اخير مجلس را گردن بگيرد. قوه قضاييه بارها تاكيد كرده كه لايحه تهيه شده و ارسال شده به دولت با آنچه امروز در شوراي نگهبان در حال بررسي‌هاي نهايي است تفاوت بسيار دارد.

بر اساس آنچه پيش از اين اعلام شده بود، اين لايحه با ۶ ماده در قوه قضاييه تهيه و بعد از افزودن ۹ ماده توسط دولت سيزدهم، با ۱۵ ماده به مجلس يازدهم رسيد. اين در حالي است كه گزارش كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با ۷۱ ماده نهايي و تصويب و به صحن مجلس آمد كه بعد از يك راي‌گيري كلي با همين تعداد ماده به شوراي نگهبان ارسال شد. با يك مقايسه ساده رياضي مي‌بينيم كه از لحاظ كمي تعداد مواد لايحه رشدي بي‌سابقه داشته است.

غلامرضا تاجگردون، نماينده منتخب مجلس آينده، با اشاره به لايحه عفاف و حجاب، به «خبرآنلاين» گفت: «كسي حاضر نيست اين لايحه را گردن بگيرد، مجلس را هم به شكل برآيند كلي كسي گردن نمي‌گيرد. چند نفر دارند از اين موضوع دفاع مي‌كنند چند نفر هم از درون مجلس دارند مقاومت مي‌كنند.»

تاجگردون روز پنج‌شنبه ۹ فروردين در گفت‌وگو با خبرآنلاين با بيان اينكه كسي حاضر نيست لايحه عفاف و حجاب را گردن بگيرد، گفت: چند نفر دارند از اين موضوع دفاع مي‌كنند چند نفر هم از درون مجلس دارند مقاومت مي‌كنند. كاري به بيرون ندارند. چيزي كه مشخص است و مي‌توانم بگويم اينكه اين اولويت اول مملكت نيست.

اودر پاسخ به برخي اقدامات مجلس يازدهم ازجمله طرح صيانت، قانون عفاف و حجاب و قانون جواني جمعيت گفت: نمي‌خواهم از مجلس يازدهم دفاع كنم ولي مي‌خواهم بگويم مجلس يازدهم از خودش هم نمي‌تواند دفاع كند. مي‌گوييد لايحه حجاب و عفاف. لايحه يعني چه؟

در مقابل منتقدان لايحه البته موافقان آن بودند اما گروه سومي نيز در اين ماجرا نقش ايفا كرد. ديدگاهي كه منتقد لايحه حجاب بود چرا كه آن را ناكافي مي‌دانست و تاكيد داشت مگر گشت‌هاي ارشاد چه ايرادي داشته است؟

مرداد‌ماه سال گذشته عبدالصمد خرم‌آبادي، معاون قضايي دادستان كل كشور، در يك ميزگرد در صداوسيماي جمهوري اسلامي گفت: «به نظر من با اين وضعيت نيازي به واقعاً تصويب اين لايحه نيست.»

وي تاكيد كرد: «اين لايحه با اين وضعيتي كه دارد اختيارات مردم [آمران به معروف] را كم كرده، اختيارات بسيج، نيروي انتظامي را كم كرده است. به آمر به معروف مي‌گويد «اگر تو پرخاش كني ». كدام امر به معروف و نهي از منكر است كه به گفت‌وگوي تند نينجامد؟ آيا اين باعث نمي‌شود كه در جامعه امر به معروف به فراموشي سپرده شود؟»

خرم‌آبادي با بيان اينكه «اين لايحه واقعا مشكلات زيادي را براي جامعه ايجاد مي‌كند. من فكر نمي‌كنم نمايندگان محترم مجلس به اين لايحه رأي بدهند واقعا فكر نمي‌كنم.» چنين اظهارنظر كرد: «اين لايحه با مطرح كردن برهنگي و نيمه‌برهنگي بدن و متمركز شدن روي اين موضوع، بدپوششي را بي‌اهميت جلوه داده است، موجب عادي‌سازي مابقي شقوق كشف حجاب شده است.»

معاون دادستان همچنين از وجود گشت ارشاد در سطح شهرها دفاع كرد و گفت كه «مشكل اينها نبوده است».

حالا با حضور احمد رضا رادان در فرماندهي فراجا و بلاتكليفي مصوبه مجلس در اين باره دوباره گشت‌هاي ارشاد در سطح شهرها هستند .همان فرمانده‌اي كه در دهه 80 در گفت‌وگوي معروفش با فرزاد حسني درباره «طرح ارتقاي امنيت اجتماعي» با بيان اينكه «در حوزه امنيت اخلاقي با كسي شوخي نداريم و وقتي مصاديق را معلوم كرديم با كسي تعارف نداريم.»، گفت: «وقتي مصاديق را معلوم و مشخص كرديم با كسي تعارف نداريم. سوال من اين است كه مامور پليس از كسي خواست همراهي كند، يكي همراهي كرد، يكي همراهي نكرد، تكليف چيست؟!»

حالا هم تكليف اين گشت‌ها براي موضوع حجاب روشن است.گشت‌هايي كه مشخص نيست چه تاثيري بر موضوع حجاب دارند اما بدون شك مرزبندي‌هاي جديدي در اردوگاه اصولگرايان ترسيم كردند و باب تاختن بر برخي جريان‌ها و چهره‌هايي را باز كردند كه بي‌سابقه است. شبكه‌هاي اجتماعي داخلي با قطع و وصل‌هاي مكرر بر عليه منتقدان گشت‌هاي ارشاد در هر سطح و سطوحي مي‌تازند و گشت‌هاي ارشاد هم در كف خيابان مي‌چرخند .

برچسب ها: حجاب
عکس روز
خبر های روز