عکسی از یک زنِ روس در تهران که تکان‌دهنده شد | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۱۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
 ۱۳ اردیبهشت، تصویری از یک‌ گردشگر روس در ایران، میان کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ۳۰۰ دلار را به ریال تبدیل کرده و با لبخند کیسه پلاستیکی پول‌ها را حمل می‌کند. انتشار این تصویر واکنش کاربران بسیاری را در فضای مجازی با خود به همراه داشته است. با افت شدید ارزش ریال، نرخ معامله دلار در بازار به حدود ۶۱هزار تومان رسیده است. با این نرخ، ۳۰۰ دلار معادل چیزی بیش از ۱۸میلیون تومان، یعنی ۱۸ بسته صدتایی اسکناس ۱۰هزار تومانی است.

 

 

 
 

عکسی از یک زنِ روس در تهران که تکان‌دهنده شد

نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در بالا گرفتن تنش بین ایران و اسرائیل جهشی بالای چهار درصدی داشت و در ۲۶ فروردین، برای ساعتی از مرز ۷۰ هزار تومان نیز گذشت. 

 

سقوط ارزش ریال از زمستان سال گذشته سرعت گرفته و طی چهار ماه گذشته ریال ایران بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی وعده حفظ ارزش ریال و مهار تورم را داده بود.

نظرات برخی کاربران فضای مجازی در این باره را مرور می‌کنیم: 

 

سعید مالکی (روزنامه‌نگار) به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره کرد: یک گردشگر روس به حجم ۳۰۰ دلار که به پول ملی ایران تبدیل شده می خندد! باید آن را با کیسه جابه‌جا کند چون لابد کارت اعتباری بین‌المللی هم در ایران کارایی ندارد!

«فرناز» برای نشان دادن کاهش ارزش ریال یک مثال فرهنگی زد: ده سال پیش که برای اولین بار سریال فرار از زندان رو دیدم لینکلن داداش مایکل اسکافیلد 90 هزار دلار بدهکار بود که با پول ایران 90 میلیون می‌شد. الان که دوباره دارم سریال را می‌بینم بنده خدا حدود 5 میلیارد بدهکاره.

کاربری به نام «ارباب کوهستان» این عکس را گریه‌دار دانست: برای این توریست خنده داره چون که ۳۰۰ دلار داده ۱۸ میلیون پول ایرانی گرفته، ولی برای ما گریه داره، چون تا همین چند سال پیش دلار هزار تومان بود، ولی الان 62 هزار تومان. بدترش این است که کل زندگی و آرزوهایمان با نرخ دلاره.

اما کاربری به نام «محمد باقر شکوری» نظر متفاوتی با سایرین داشت و به توئیت کنایه‌آمیز ایندیپندنت فارسی درباره عکس گردشگر روس این طور پاسخ داد: ما با یک دلار شما در ایران میتوانیم 20 لیتر بنزین عالی بخریم، شما در آمریکا با یک دلار چند لیتر بنزین می‌خرید؟!

کاربری به نام «پسر حاجی» هم توئیت کرد: گریه کنید! این خانم گردشگر روس ۳۰۰ دلار آمریکا رو تبدیل به ریال ایران کرده و مانده چجوری تو دستاش جاشون بده. نیشش هم باز.

عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی‌نژاد در این باره نوشت: 

300 دلار معادل چند اسکناس 100 ریالی؟ 

سال 1338 معادل 21 اسکناس

سال 1357 معادل 21 اسکناس

سال 1388 معادل 30000 اسکناس

سال 1403 معادل 1860000 اسکناس

886000% سقوط ریال در 45 سال!

کاربری به نام «اشکان» هم ماجرای این دسته اسکناس‌های ده هزار تومانی را مشکوک دانست: ۳۰۰ دلار میشه ۲بسته تراول.

عکسی از یک زنِ روس در تهران که تکان‌دهنده شد

درباره نرخ دلار تا پایان سال 1403 بحث‌های متفاوتی میان کارشناسان وجود دارد. برخی پیش‌بینی‌ها که رسانه‌های متعلق به دولت در حال عادی‌سازی آن هستند، دلار 100 هزار تومانی است که با روی کار آمدن احتمالی ترامپ در آمریکا، این عدد و فراتر از آن هم دور از ذهن نیست.

برچسب ها: زنِ روس
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز