راز افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی فاش شد؛ گزینه مخفی گوگل | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۶۱۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
فرآیند‌های پس‌زمینه به برنامه‌ها و عملکردهای سیستمی اشاره دارد که حتی زمانی که از آن برنامه‌ها استفاده نمی‌کنید، همچنان در پس‌زمینه فعال هستند.

راز افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی فاش شد؛ گزینه مخفی گوگل

اگر دائما نگران خالی شدن باتری گوشی و خاموش شدن آن هستید، با ما همراه شوید تا از راز افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی خود مطلع شوید.

تلفن‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. با این حال، عمر باتری برای بسیاری از کاربران همچنان یک دغدغه مهم است. نگرانی دائمی تمام شدن شارژ باتری قبل از پایان روز می‌تواند منجر به استرس قابل توجهی شود. خوشبختانه، چندین راهکار برای افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی شما و اطمینان از اتصال دائم در طول روز وجود دارد.

افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی

این مقاله به یکی از راه‌های کلیدی افزایش شارژدهی گوشی و جلوگیری از تخلیه سریع شارژ باتری می‌پردازد که آن هم مدیریت فرآیندهای پس‌زمینه است. با تمرکز بر تنظیمات خاص درون سیستم عامل اندروید و برنامه‌های گوگل، نحوه شناسایی و محدود کردن فعالیت‌های غیرضروری پس‌زمینه را بررسی خواهیم کرد. این کار به بهبود کارایی باتری کمک می‌کند.

شناسایی فعالیت‌های پس‌زمینه

فرآیند‌های پس‌زمینه به برنامه‌ها و عملکردهای سیستمی اشاره دارد که حتی زمانی که از آن برنامه‌ها استفاده نمی‌کنید، همچنان در پس‌زمینه فعال هستند. در حالی که برخی از فعالیت‌های پس‌زمینه برای عملکردهای اصلی مانند دریافت نوتیفیکیشن ضروری هستند، اما فعالیت بیش از حد در پس‌زمینه می‌تواند باتری شما را به میزان قابل توجهی خالی کند.

در ابتدا به بررسی دلایلی بپردازیم نشان می‌دهد چرا فعالیت‌های پس‌زمینه می‌توانند مضر باشند آورده شده است. فرآیندهای پس‌زمینه از منابع سیستمی مانند پردازنده و اتصال شبکه یا اینترنت استفاده می‌کنند. این مصرف مداوم منابع می‌تواند باعث کاهش سریع‌تر باتری شود. فرآیندهای پس‌زمینه نیز حتی زمانی که به طور فعال استفاده نمی‌شوند، مشغول انجام یک سری کارها و رفرش و به‌روزرسانی داده‌ها هستند. این می‌تواند منجر به افزایش مصرف دیتا و تحت تاثیر قرار دادن بسته اینترنتی شما شود.

شناسایی برنامه‌های پرمصرف باتری

خوشبختانه اندروید برای کمک به شما در شناسایی برنامه‌هایی که قاتل باتری هستند، یک سری ابزار داخلی ارائه داده است. در اینجا نحوه شناسایی به این برنامه‌ها آمده است:

به منوی تنظیمات دستگاه خود بروید.

وارد بخش Battery شوید (ممکن است بسته به مدل دستگاه شما، نام این بخش کمی متفاوت باشد).

در اینجا فهرستی از برنامه‌ها و ویژگی‌های سیستمی را به همراه درصد مصرف باتری آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

این لیست اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد. برنامه‌هایی که به طور مداوم در بالای لیست با درصد مصرف باتری بالا ظاهر می‌شوند، به احتمال زیاد عامل اصلی کاهش عمر باتری گوشی شما هستند.

مدیریت فعالیت پس‌زمینه

حالا که برنامه‌های پرمصرف باتری را شناسایی کرده‌اید، می‌توانید برای محدود کردن فعالیت آن‌ها در پس‌زمینه اقداماتی انجام دهید. در اینجا چند روش موثر آورده شده است:

۱- محدود کردن فعالیت پس‌زمینه: اکثر دستگاه‌های اندرویدی به شما امکان محدودیت فعالیت پس‌زمینه برای هر برنامه به صورت جداگانه را می‌دهند. این کار اساساً توانایی برنامه‌ها برای اجرای فرآیندها یا به‌روزرسانی داده‌ها در پس‌زمینه را محدود می‌کند. برای این کار به بخش Battery تنظیمات گوشی بروید، روی برنامه مورد نظر خود ضربه بزنید و گزینه‌هایی مانند Background activity (فعالیت پس زمینه) یا Restrict background activity (محدود کردن فعالیت پس‌زمینه) را بررسی کنید.

۲- غیرفعال کردن اعلان‌های غیرضروری: دریافت مداوم نوتیفیکیشن‌ها نه تنها می‌توانند حواس‌تان را پرت کنند، بلکه در مصرف باتری نیز نقش دارند. تنظیمات اعلان را برای هر برنامه بررسی کنید و notification برنامه‌هایی را که ضروری نمی‌دانید، غیر‌فعال نمایید. این کار را می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی یا منوی تنظیمات نوتیفیکیشن دستگاه انجام دهید.

۳- حذف برنامه‌های بلااستفاده: نصب و انباشته شدن برنامه‌های بلااستفاده روی دستگاه‌تان امری طبیعی است. این برنامه‌ها حتی اگر مدت‌ها آن‌ها را باز نکرده باشید، ممکن است به طور پنهانی در پس‌زمینه باتری مصرف کنند. به طور مرتب برنامه‌های نصب‌شده خود را بررسی کنید و هر برنامه‌ای را که دیگر استفاده نمی‌کنید، حذف نمایید.

بهینه‌سازی تنظیمات برنامه‌های گوگل

در حالی که برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل قابلیت‌های فراوانی را ارائه می‌دهند، اما برخی از ویژگی‌ها می‌توانند در مصرف باتری نقش داشته باشند. در اینجا تنظیمات خاصی از برنامه‌های گوگل آورده شده است که برای بهبود عمر باتری گوشی خود می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید:

۱- قابلیت Google Diagnostics: این قابلیت اطلاعاتی در مورد دستگاه و استفاده شما از برنامه‌ها جمع‌آوری می‌کند تا به گوگل در بهبود تجربه کاربری کمک کند. با این حال، می‌تواند در پس‌زمینه مشغول گزارش‌های عیب‌یابی باشد که این باعث مصرف باتری می‌شود. برای غیرفعال کردن آن، به ترتیب وارد Settings > Google > Usage and diagnostics شوید و این گزینه را غیرفعال کنید.

۲- Location Services: سرویس‌های موقعیت مکانی برای برنامه‌هایی مانند نقشه و مسیریابی ضروری هستند. با این حال، فعال بودن دائمی سرویس‌های لوکیشن می‌تواند باتری شما را خالی کند. پس شما باید تنظیمات موقعیت مکانی را روی حالت Battery saving تنظیم کنید، این حالت به صورت ترکیبی از Wi-Fi، شبکه تلفن همراه و GPS برای تعیین موقعیت مکانی با کمترین میزان مصرف باتری استفاده می‌کند.

۳- به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها: در حالی که به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها تضمین می‌کند که همیشه جدیدترین ویژگی‌ها و وصله‌های امنیتی را داشته باشید، اما آن‌ها باتری زیادی را مصرف می‌کنند. شما می‌توانید به‌صورت دستی برنامه‌ها را به‌روزرسانی کنید یا آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که فقط در صورت اتصال به Wi-Fi به‌روز شوند تا مصرف باتری ناشی از استفاده از داده را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

نکات اضافی برای افزایش عمر باتری گوشی‌ های اندرویدی

در اینجا چند روش اضافی وجود دارد که می‌تواند به افزایش عمر باتری دستگاه اندرویدی شما کمک کند:

۱- تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش: نمایشگر گوشی یکی از منابع اصلی مصرف باتری آن است. کاهش سطح روشنایی صفحه می‌تواند به طور قابل توجهی عمر باتری را بهبود بخشد. هر زمان که ممکن است از تنظیمات روشنایی خودکار استفاده کنید یا به صورت دستی میزان روشنایی آن را روی سطح کم تنظیم نمایید.

۲- فعال کردن Battery Saver mode: اکثر دستگاه‌های اندرویدی دارای یک حالت ذخیره باتری داخلی هستند که فعالیت پس‌زمینه را کاهش می‌دهد، عملکرد را محدود می‌کند و مصرف باتری را بهینه می‌کند. این حالت برای مواقعی که نیاز به صرفه‌جویی در باتری دارید ایده‌آل است.

۳- غیرفعال کردن بلوتوث و Wi-Fi در صورت عدم استفاده: روشن گذاشتن دائمی بلوتوث و Wi-Fi می‌تواند در مصرف باتری نقش داشته باشد. عادت کنید زمانی که از این قابلیت‌ها به طور فعال استفاده نمی‌کنید (مثلاً گوش دادن به موسیقی با هدفون بلوتوث یا اتصال به شبکه Wi-Fi) آن‌ها را غیرفعال کنید.

۴- استفاده از Dark Mode (در صورت وجود): در حال حاضر بسیاری از نسخه‌های اندروید و بسیاری از برنامه‌ها، تم حالت تیره را ارائه می‌دهند. دارک مود، میزان نور سفید ساطع شده از صفحه نمایش را کاهش می‌دهد که این می‌تواند به بهبود عمر باتری گوشی به خصوص در دستگاه‌هایی با نمایشگرهای OLED منجر شود.

۵- مدیریت Auto-Sync (همگام‌سازی خودکار): قابلیت همگام‌سازی خودکار به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به طور خودکار داده‌ها را در پس‌زمینه همگام‌سازی کنند. این می‌تواند برای برنامه‌هایی مانند ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی مفید باشد، اما همچنین می‌تواند در مصرف باتری نقش زیادی داشته باشد. تنظیمات Auto-sync خود را بررسی کنید و آن را برای برنامه‌هایی که همگام‌سازی داده در پس‌زمینه برایشان حیاتی نیست، غیرفعال کنید.

۶- آپدیت نگه‌داشتن برنامه‌ها: اجرای نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن‌ها روی دستگاه شما گاهی اوقات می‌تواند منجر به ناکارآمدی‌هایی شود که در مصرف باتری نقش دارند. به‌روزرسانی منظم سیستم‌عامل اندروید و برنامه‌های نصب‌شده تضمین می‌کند که از آخرین بهینه‌سازی‌های باتری و رفع اشکال‌ها بهره‌مند می‌شوید.

۷- استفاده از برنامه‌های متفرقه مدیریت باتری: برنامه‌های مدیریت باتری مختلفی در فروشگاه Play Store در دسترس هستند. این برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد مصرف باتری و ویژگی‌هایی را برای مدیریت فرآیندهای پس‌زمینه و بهینه‌سازی عمر باتری ارائه دهند. اما توجه داشته باشید که برنامه‌های معتبر با نقدهای کاربری مثبت را انتخاب کنید و در مورد اعطای مجوزهای بیش از حد محتاط باشید.

با دنبال کردن این استراتژی‌ها و تغییرات در تنظیمات دستگاه اندرویدی و عادات استفاده از برنامه خود، می‌توانید عمر باتری گوشی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. به خاطر داشته باشید که همین اقدامات کوچک اما ضروری در اطمینان از اتصال و بهره‌وری شما در طول روز بدون نگرانی دائمی از تمام شدن شارژ باتری بسیار موثر است.

برچسب ها: باتری گوشی ، گوگل
نظر شما
نظراتی كه حاوی توهین و مغایر قوانین کشور باشد منتشر نمی شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز
خبر های روز