نگرانی امریکا از سفر هیئت اقتصادی کره شمالی به ایران | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۶۱۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
المانیتور در گزارشی نوشت:سفر هیئت اقتصادی کره شمالی به ایران در بحبوحه نگرانی فزاینده آمریکا در مورد همکاری نظامی ایران و کره شمالی انجام می شود.

نگرانی امریکا از سفر هیئت اقتصادی کره شمالی به ایران

به گزارش روزنو،در حالی که منطقه شاهد تشدید تنش ها در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس است، یک هیئت اقتصادی بلندپایه کره شمالی این هفته یک سفر عمومی نادر به ایران را آغاز کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که یون جونگ هو وزیر روابط اقتصادی روز سه شنبه به همراه یک هیئت اقتصادی از پیونگ یانگ خارج شد. این آژانس جزئیاتی در مورد هدف یا دستور کار این دیدار ارائه نکرد.

آخرین سفر شناخته شده مقامات کره شمالی به ایران در اوت 2019 بود. در آن زمان، پاک چول مین، نایب رئیس مجلس عالی خلق در تهران با علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دیدار و در آنجا بر اهمیت ارتقای روابط دوجانبه تاکید کرد. 

این سفر نادر که توسط رسانه‌های ایرانی گزارش نشد، احتمال همکاری نظامی بیشتر تهران و پیونگ یانگ و پیامدهای آن در خاورمیانه را افزایش داده است.

ایران و کره شمالی که هر دو کشور تحت تحریم های بین المللی به دلیل برنامه های هسته ای خود هستند، در سال 1973 روابط دیپلماتیک برقرار کردند. از آن زمان، روابط اقتصادی و نظامی آنها افزایش یافته است. ایالات متحده مدت هاست که کره شمالی را به ارسال تسلیحات به ایران و به اشتراک گذاشتن تخصص هسته ای با ایران متهم کرده است.

همکاری ایران و کره شمالی پس از پرتاب صدها پهپاد و موشک از سوی ایران در اوایل ماه جاری میلادی به سوی اسرائیل دوباره در خبرها قرار گرفت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، هنگامی که در جریان نشست خبری ۱۶ آوریل در مورد همکاری احتمالی تهران با پیونگ یانگ در مورد برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک پرسیده شد، «مطمئناً این چیزی است که ما به شدت نگران آن خواهیم بود».

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در سفر خود به کره جنوبی در 17 آوریل، نگرانی های مشابهی را ابراز کرد.

توماس گرینفیلد به خبرنگاران در سئول گفت: «ما نگران هستیم که ایرانی‌ها به روس‌ها تسلیحات می‌دهند و روس‌ها نیز از تلاش‌ها برای کمک به کره شمالی برای گسترش تحقیقات خود در زمینه توسعه سلاح‌ها حمایت می‌کنند و مطمئناً در مورد ایران نیز چنین خواهد بود». .

در گزارش سال 2019 درباره قدرت نظامی ایران، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا فاش کرد که جمهوری اسلامی از کره شمالی سلاح، تانک و زیردریایی خریداری کرده است. این گزارش همچنین مدعی شد که کره شمالی حمایت قابل توجهی از قابلیت های تولید تسلیحات داخلی ایران ارائه کرده است.

جنبش فلسطینی حماس همچنین به استفاده از سلاح های کره شمالی در حمله فرامرزی خود به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر و جنگ در غزه متهم شده است. در ژانویه، آژانس جاسوسی کره جنوبی استفاده حماس از نارنجک های راکتی اف-7 کره شمالی را تایید کرد.

یون همچنین در اواخر ماه مارس از مسکو بازدید کرد، زیرا کره شمالی تلاش می کند انزوای بین المللی خود را بشکند و جبهه قوی تری علیه ایالات متحده ایجاد کند.

در سپتامبر 2023، رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، که به ندرت کشور را ترک می کند، با قطار به شهر آرتیوم در شرق روسیه رفت و در یک سفر شش روزه، دیداری نادر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت. خبرگزاری مرکزی کره در آن زمان گزارش داد که این دیدار نشانه "اوج تازه ای از دوستی و همبستگی" است و "همکاری در تاریخ توسعه روابط بین کره شمالی و روسیه در حال باز شدن است."

سفر این گروه از کره شمالی به ایران همزمان با سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به جنوب آسیا است. رئیسی روز چهارشنبه  پس از 16 سال وارد سریلانکا شد.

رئیسی به تازگی دو روز را در پاکستان گذرانده بود و دو کشور هشت موافقتنامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی و اقتصادی امضا کردند.

واشنگتن تهدید کرد که پاکستان را به دلیل تجارت با ایران تحریم خواهد کرد.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «فقط اجازه دهید به طور کلی بگویم، ما به هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند توصیه می‌کنیم از خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان می‌تواند با پیگیری‌های سیاست خارجی خود صحبت کند.»

 

برچسب ها: کره شمالی ، ایران ، امریکا
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز