ماجرای جنجالی اعتصاب رانندگان اسنپ؛ رانندگان به مطالبات خود رسیدند؟ | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۶۱۶۵۶۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
رانندگان اسنپ که اعتصاب خود را از روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده بودند، به دلیل نرسیدن به هدفشان دست از اعتصاب برداشتند و به شغل خود برگشتند.

ماجرای جنجالی اعتصاب رانندگان اسنپ؛ رانندگان به مطالبات خود رسیدند؟

با شروع سال جدید رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ، در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یک سال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروه‌های مجازی رانندگان اسنپ منتشر می‌شود، خواستار اعتراض برای رسیدن به حق و حقوق شان بودند.

رانندگان اسنپ که اعتصاب خود را از روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده بودند، به دلیل نرسیدن به هدفشان دست از اعتصاب برداشتند و به شغل خود برگشتند.

 

با شروع سال جدید رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ، در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یک سال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروه‌های مجازی رانندگان اسنپ منتشر می‌شود، خواستار اعتراض برای رسیدن به حق و حقوق شان بودند.

اصلی ترین دلیل اعتصاب برخی از رانندگان اسنپ و تپسی این بود که کرایه ها در سال جدید بسیار پایین است و کفاف زندگیشان را نمی دهد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در گروه‌های این رانندگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است: این رانندگان به دلیل عدم تخصیص سهمیه بنزین، دریافت مبالغ بالا تحت عنوان “حق کمیسیون” و همچنین، کرایه‌های ناچیز در شرایط شغلی و معیشتی بسیار دشواری قرار دارند. به گفته این معترضان، نرخ کرایه آنها بر اساس بنزین هزار و پانصد تومانی تعریف شده که در یک سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند و، اما در مقابل، حق کمیسیون آنها به میزان ١۵ تا ٢٠ درصد افزایش یافته است.

رانندگان معترض مدعی هستند با کسر هزینه‌ها، درآمد روزانه آنها به حدی کاهش یافته که قادر به خرید کالا‌های اساسی نیستند و شرکت اسنپ، نیز با فروش اقلامی از قبیل روغن ماشین و قطعات خودرو با قیمت‌های غیرواقعی و کیفیت پایین، در حال بهره‌کشی از آنها است. بسیاری از راننده‌ها نیز به حذف دکمه عجله دارم انتقاد داشتند.

آن ها می گفتند با توجه به افزایش سرسام آوز هزینه های زندگی و لوازم یدکی خودرو و سایر هزینه ها، با این کرایه ها دیگر نمی توانند این شغل را ادامه بدهند.

این رانندگان از روز چهاردهم فروردین ماه امسال تصمیم گرفتند که با اعتصاب، اعتراض خود را به گوش شرکت اسنپ برسانند.

ولی هیچ واکنش رسمی از طرف شرکت اسنپ درباره اعتصاب برخی از رانندگان ارائه نشد.

یکی دیگر از خواسته های رانندگان این بود که حق کمیسیون اسنپ منصفانه نیست و باید این کمیسیون را به زیر ده درصد برساند.

، روز گذشته رییس سازمان تعزیرات در نشست خبری در نقلی به مضمون گفت که شرکت های اسنپ و تپسی اگر نگران درآمد رانندگان هستند به جای بازگرداندن گزینه عجله دارم کمیسیون های خود را کاهش بدهند تا رانندگان نیز متضرر نشوند.

 

رانندگان اسنپ و تپسی این روزها از طرفی درگیر افزایش کمیسیون ها هستند و از طرف دیگری با حذف گزینه عجله دارم کرایه های کمتری نسبت به سال گذشته را دریافت می کنند. همچنین با قطع شدن سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی بسیاری از آنان تصمیم گرفتند دیگر در این دو شرکت کار نکنند.

در ادامه بخشی از نظرات رانندگان اسنپ و تپسی را در اعتراض به کاهش کرایه ها و افزایش کمیسیون ها می خوانیم.

محمد نوشته است: کافیه ۱ماه کار نکنن راننده ها مجبور میشن یه فکری واسه راننده ها بکنن ولی نمیدونم بعضیا چه امیدی به کرایه های ۴۰یا ۵۰ تومنی اونم با مسافت ۲۰ کیلومتری دارن

علی می گوید: بیش از حد کرایه ها پایین شاید روزی ۸۰۰تا ۱میلیون در بیاریم ولی بعد چند ماه باید کلی هزینه ماشین کنیم اگه تازه امید به خدا تصادف نکنیم.

علی عدالت یکی دیگر از رانندگان عنوان کرده است :

به عنوان یک راننده که تمام تلاش خود رو کردم که ماشین همیشه تمیز و بوی عطر و هوای مطبوع داخل ماشین برقرار باشه و هیچ بحثی با مسافر نداشته باشم و آرامش مسافر حفظ بشه انتظار دارم :

۱- کرایه بر اساس دربست بودن ماشین حساب شود و نه فقط طول مبدا از مقصد
۲-کرایه در طول سفر براساس ترافیک پیش رو و عوامل دیگر متغیر باشد و ثابت نباشد
۳-در ساعت خلوتی شب فقط خلوتی خیابان در نظر گرفته نشود و تلف شدن وقت راننده برای پیدا شدن مسافر هم لحاظ شود
۴-کرایه تاکسی اینترنتی از تاکسی خطی باید بیشتر باشد چون راننده مسافت بسیاری رو طی می‌کند تا به مسافر برسد و نه اینکه ثابت ایستاده باشد و مسافر بیاید
۵-برنامه طوری طراحی شود که از پذیرش سفر داخل بن بست خودداری شود
۶-شرکت مسئولیت کنسل شدن سفر از طرف مسافر رو بپذیرد و بدون هیچ بهانه ای هزینه مسافت و زمان طی شده راننده را پرداخت کند
۷-شرکت مسئولیت پرداخت نشدن کرایه از طرف مسافر رو بپذیرد و حق راننده را پرداخت نماید
۸-از آنجا که شرکت هیچ خدماتی جز معرفی مسافر به راننده را ندارد کمسیون باید زیر ده درصد باشد
۹-برنامه تنبیه ای که شرکت برای راننده اعم از قبول نکردن سفر و یا استفاده از اپلیکیشن شرکت دیگر که با آزادی فردی تناقض دارد را سریع بردارد
۱۰-سهیمه بنزین ماشین های تاکسی اینترتی از ماشین های معمولی جدا شود

حمیدرضا نوشته است: اسنپ رو که نگاه میکنم یاد تابلوی می‌افتم که دربانک های صادرات نصب شده که نوشته حق بامشتری است،،

مسافر هربی احترامی نسبت به راننده انجام بده موجه میباشد اما اگرراننده بجای شما بگه تو فوراامتیازمنفی میخوره البته منفی ومثبتش هم کشکه

هیچ اتفاقی نمی افته

کاربر دیگری می گوید: اگه همه باهم کار نکنیم مجبورن کرایه هارو ببرن بالا دوستان خود من ۲ماه کار نکردم

کاربر دیگری نوشته است: تقریبا واضح ترین مثال برای برده داری نوین ..راننده اسنپ ونوسی هستش….من اصفهان بودم حساب کنید …از اول اصفهان تااخراصفهان ..که ا ساعت طول کشید …فقط با حساب منطقی راننده ۳۸نصیبش میشه….ومن خودم اگه میخاستم با تاکس دربست برم زیر۲۰۰هزار تومان نمیشد…

آدم باید وجدانش بیدار باشه…آهای مدیر اسنپ…پول کمسیون این راننده های ناراضی خداییش برا بچه هات خرج نکن..

کاربر دیگری نوشته است: اسنپ بد ترین شغل ممکن بیمه نداره عمر آدم الکی تلف میشه چون آینده نداره پشتیبانی بنزین نداره قطعات نداره از همه مهمتر سرمایه ات که ماشینت باشه بعد از چند سال نابود میشه بخاطر نداشتن تحرک چاقی اضافه وزن و مشکلات قلبی اوف اسنپ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
0
1
ببی
خلیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
0
1
اسنپ کمر مار شکسته مخارج گران یدکی گران کرایه کم درآمد کم‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
1
شرکت اسنپ فقط برای یک عده دزد و مال مردم بالاکش است. یک سال است سهمیه بنزین نمی‌دهند. کرایه ها هیچ اساس صحیحی ندارد. منشی های ‌شرکت به مسئولین بالاتر وصل نمیکنن. شرکت برای گول زدن رانندگان برای ایجاد فروشگاه اینترنتی بزرگ مثل دیجی کالا دارد پول همه را بالا می‌کشد. حتی هیچ تعمیرگاهی قبول نمی‌کند با شرکتشان قرار داد ببندد. برای رفاه حال مشتریان در استان های کوچکتر اصلا حاضر نیست خدمات ارائه بدهد. هزار بار میری اونجا فقط براشون مهمه که امتیاز چی میدن. حتی شرکت دستگاه کارت خوان نمیده فقط میخواد از حساب خودش استفاده بشه. قانون کارت به کارت را قبول نداره. ترافیک و... در مبدا و مقصد سفر نمی‌فهمه فقط تبدیل شده به آلت ابزار خوشی برای مهاجرین در کشور و مردم اطراف که برای کار میان اینجا و اونجا و شده عامل خوشی و رفاه عده ای. مردمی که توی ماشین میشینن فقط دروغ میگن وقتی ازشون میپرسی ماشین دیر گیر اومد یا زود... همه اش دروغ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
0
1
دروغ ننویس اعتصاب هنوز ادامه داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
0
1
دروغ ننویس اعتصاب هنوز ادامه داره
عکس روز
خبر های روز