قوت گرفتن کنار گذاشتن ارز سهمیه ای توسط بانک مرکزی/حذف ارز سهمیه ای می تواند اقدام مبارکی باشد | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۶۱۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای فروش ارز سهمیه‌ ای ۲۰۰۰ یورو را صادر نکرده و به نظر می رسد احتمال حذف ۲۰۰۰ یورو ارز سهمیه ای قوت گرفته باشد.

 

قوت گرفتن کنار گذاشتن ارز سهمیه ای توسط بانک مرکزی/حذف ارز سهمیه ای می تواند اقدام مبارکی باشد

به گزارش روزنو به نقل از اقتصاد آزاد، در سال جاری برخی از گزارش ها حاکی از قطع ارز سهمیه ۲۰۰۰ یورو بود. به همین دلیل خبرنگار ما در تماس با چند صرافی در مناطق مختلف تهران این مسئله را پرس و جو کرد و آنطور که صرافی ها گفتند بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بخشنامه ‌ای برای فروش ارز سهمیه‌ ای ۲۰۰۰ یورو صادر نکرده است.

این صحبت بهانه‎ ای شد تا با بانک مرکزی تماس بگیریم و علت قطع ارز سهمیه ای ۲۰۰۰ یورو را جویا شویم اما علیرقم پیگیری های فراوان موفق به برقراری ارتباط با مسئولان مربوطه نشده و هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

حذف ارز سهمیه ای می تواند اقدام مبارکی باشد

با اینکه دلیل عدم صدور بخشنامه فروش ارز سهمیه ای ۲۰۰۰ یورو تا کنون مشخص نشده است اما برخی از کارشناسان این اقدام احتمالی را مبارک می دانند.

اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با اقتصاد آزاد تاکید کرد که بعید می دانم ارز سهمیه ای ۲۰۰۰ یورو حذف شده باشد. وی در این راستا گفت: اگر تمام ارزهای سهمیه ای حذف شوند و بانک مرکزی اجازه دهد بازار راه خود را برود قطعا این مسئله به نفع بازار ارز خواهد بود.

سمیعی ادامه داد: ما انواع ارزهای رانتی را در بازار داریم و همین مسئله سبب تضعیف اقتصاد کشور می‎ شود. چند نرخی بودن ارز هیچ توجیه منطقی ندارد و فقط بازار را با چالش رو به رو می کند.

این کارشناس بازار ارز به هدف عرضه ارز سهمیه ای اشاره کرد و در این باره گفت: ارز سهمیه ای برای افرادی که می خواهند به مسافرت بروند در نظر گرفته شده است اما همین چند نرخی بودن خود باعث فساد در بازار می شود و افراد سودجو راه خود را برای سود و منفعت بیشتر پیدا می کنند.

سمیعی در ادامه صحبت هایش با اشاره به فعالیت دلالان در بازار ارز ادامه داد: ما بارها شاهد بودیم که دلالان با سهمیه افراد دیگر ارز را خریداری کرده و با قیمت بازار آزاد، ارز را به فروش می رسانند. بنابراین اگر ارز سهمیه ای ۲۰۰۰ یورو و یا هر ارز سهمیه ای دیگری حذف شود قطعا اتفاقی خوبی است، البته که بعید می دانم این اتفاق رخ دهد.

وی تاکید کرد: ارز چند نرخی علاوه ‎بر اینکه فسادآور است به اقتصاد کشور نیز صدمه وارد می کند. اصلا ارز چند نرخی از کجا می آید؟ مگر بانک مرکزی باغ ارز داشته که به راحتی ارز را با قیمت های مختلف و نام های متفاوت هزینه می کند؟ این منبع مالی مال مردم بوده و چند نرخی بودن آن به زیان مردم خواهد بود. بنابراین بهتر از هر چه زودتر فکری به حال این چند نرخی بودن ارز کرد.

نظر شما
نظراتی كه حاوی توهین و مغایر قوانین کشور باشد منتشر نمی شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز
خبر های روز