بزرگترین اختلال در سفرهای هوایی بعد از 11 سپتامبر | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۶۱۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
حمله ایران به اسرائیل ترافیک هوایی را مختل کرد
المانیتور در گزارشی نوشت:حمله ایران به اسراییل به طور گسترده ترافیک هوایی در سراسر منطقه را مختل کرده است.

بزرگترین اختلال در سفرهای هوایی بعد از 11 سپتامبر


به گزارش روزنو،پروازهای تجاری در سراسر خاورمیانه در روز دوشنبه پس از حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در آخر هفته که باعث شد چندین کشور در منطقه به طور موقت حریم هوایی خود را ببندند، به شدت مختل شدند.

شامگاه شنبه، تهران بیش از 300 موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل در پاسخ به حمله هوایی مشکوک اسرائیل که در 1 آوریل منجر به کشته شدن هفت مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایتخت سوریه شد، پرتاب کرد. در حالی که اسرائیل و متحدانش از جمله ایالات متحده، فرانسه و ... بریتانیا موفق شد تقریباً تمام پرتابه‌هایی را که از ایران می‌آمد رهگیری کند، حمله مستقیم بی‌سابقه به دولت یهود باعث نگرانی‌ها در مورد جنگ همه جانبه در منطقه شد.

اسرائیل، اردن، لبنان و عراق روز شنبه حریم هوایی خود را بستند. اگرچه هر چهار کشور خاورمیانه روز یکشنبه حریم هوایی خود را بازگشایی کردند، اما صدها پرواز با تأخیر، تعلیق یا تغییر مسیر مواجه شدند و این اختلال تا روز دوشنبه ادامه یافت.

رویترز روز دوشنبه به نقل از مارک زی، بنیانگذار OPSGROUP، که حریم هوایی و فرودگاه ها را ردیابی می کند، گزارش داد که این آخر هفته بزرگترین اختلال در سفرهای هوایی از زمان حمله 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در سال 2001 بوده است.

هرج و مرج بین المللی

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا هفته گذشته به دلیل تنش‌ها در منطقه، مسیرهای خود را تعدیل کرد، جایی که اسرائیل و سایر کشورها در پی بمباران مشکوک اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق برای انتقام از ایران آماده شدند.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، این شرکت هواپیمایی روز جمعه تصمیم گرفته بود تا 18 آوریل از حریم هوایی ایران اجتناب کند و به طور موقت پروازهای خود را به تهران و همچنین پروازهای شبانه به تل آویو را متوقف کند.

سخنگوی این شرکت آلمانی روز دوشنبه به المانیتور گفت: «به دنبال آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه، گروه لوفت‌هانزا تصمیم گرفته است تا حداقل تا روز دوشنبه، 15 آوریل، تمام پروازهای خود به امان، بیروت، اربیل و تل‌آویو را متوقف کند.»

علاوه بر این، تمامی پروازهای گروه لوفت هانزا تا اطلاع ثانوی از حریم هوایی بر فراز اسرائیل، اردن و عراق اجتناب خواهند کرد. وی افزود: پروازهایی که دیشب در حال پرواز بودند به مسیرهای جدید هدایت شدند.

سخنگوی خطوط هوایی اتریش که متعلق به گروه لوفت هانزا است، روز دوشنبه گفت که این شرکت هواپیمایی پروازهای تل آویو، اربیل و امان را در طول روز به حالت تعلیق درآورده است.

او به المانیتور گفت: خطوط هوایی اتریش در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای از سرگیری پروازهای عادی به این سه مقصد از 16 آوریل است. پروازها به تهران حداقل تا 18 آوریل متوقف خواهد شد. او توضیح داد که خطوط هوایی اتریش قبلاً جمعه به لوفت هانزا پیوسته بود تا از حریم هوایی ایران تا 18 آوریل اجتناب کند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی هلندی KLM روز دوشنبه به المانیتور گفت که پروازها به تل آویو برای روز دوشنبه لغو شده است و "انتظار داریم تا پایان روز درباره پروازهای فردا بیشتر بدانیم".

سخنگوی شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس به المانیتور گفت: «ما به طور موقت مسیر پروازهای خود را برای پروازهای خود بین پرت و لندن به دلیل وضعیت در بخش‌هایی از خاورمیانه تنظیم می‌کنیم، تنها سرویس کانتاس که مستقیماً تحت تأثیر چهره ایران و اسرائیل قرار گرفته است. 

راه اندازی مجدد منطقه ای

در همین حال، بسیاری از خطوط هوایی خاورمیانه با احتیاط پروازهای آسیب دیده را از سر گرفته اند و بسیاری از آنها از مسیرهای جایگزین استفاده می کنند.

یکی از سخنگویان فلای دبی روز دوشنبه به المانیتور گفت که پروازهای این شرکت طبق برنامه انجام می شود.

یک سخنگوی اتحاد ایرویز روز دوشنبه به المانیتور گفت که این شرکت هواپیمایی قصد دارد خدمات مسافری و باری برنامه ریزی شده بین ابوظبی و تل آویو، ابوظبی و امان و ابوظبی و بیروت را از 15 آوریل از سر بگیرد.

«از آنجایی که خدمات پس از اختلال ناشی از بسته شدن موقت حریم هوایی در بخش‌هایی از خاورمیانه در روز یکشنبه، 14 آوریل، به حالت عادی بازمی‌گردد، ممکن است همچنان خطر برخی اختلالات در روز دوشنبه، 15 مارس وجود داشته باشد و از مشتریان خواسته می‌شود تا قبل از سفر وضعیت پرواز خود را در سایت etihad.com بررسی کنید.

امارات و قطر ایرویز نیز فعالیت خود را در منطقه از سر گرفته اند.

عکس روز
خبر های روز